Als mediator bij een scheiding ben je een vast contactpersoon en spin in het web van je klanten, de scheidende partners die hun scheiding gezamenlijk willen regelen.
Als mediator komen er veel uitdagingen op je pad in het mediation proces:
- De eindstukken, zoals het ouderschapsplan en scheidingsconvenant opstellen
- Een goede communicatie met je klanten
- Zorgvuldigheid in alles wat je doet, zoals de communicatie met je klanten en in het maken van de afspraken
- De eindstukken moeten voldoen aan de wettelijke en juridische eisen
- De afspraken moeten passen bij de praktijk en je klanten moeten er mee uit de voeten kunnen
- Je moet op de hoogte zijn van de laagste regelgevingen
Wat zijn veelvoorkomende problemen bij mediation?
Je wilt als mediator natuurlijk zo zorgvuldig mogelijk te werk gaan en problemen bij de mediation voorkomen. Onderstaand een opsomming van veelvoorkomende problemen in de mediation:
- Je wordt te pas en onpas gebeld of getekst door scheidende partners met issues, opmerkingen of vragen.
- De communicatie tussen en met de scheidende partners loopt niet fijn en er is ruis op de lijn.
- Je bent veel tijd kwijt met het opstellen van de eindstukken, zoals het scheidingsconvenant en het ouderschapsplan.
- Je bent het overzicht kwijt als je een piek in het aantal dossiers hebt.
- Je hebt stukken op je eigen laptop staan, zoals de eindstukken en de communicatie met klanten. De privacy van je klanten is hiermee niet volledig gewaarborgd.
Hoe Mediationportaal je helpt bij het mediationproces
Hoe kan de automatisering van mediation processen met Mediationportaal je als mediator ondersteunen?
- Als je alle informatie in Mediationportaal hebt ingevoerd, zoals financiële gegevens, persoonsgegevens, afspraken, de woonsituatie, alimentatie en eventuele kinderen, dan worden het ouderschapsplan en het scheidingsconvenant automatisch gegenereerd. Deze is nadien altijd makkelijk aanpasbaar. Dit scheelt je veel tijd in het mediationproces.
- Er is in de automatisering van Mediationportaal een klantomgeving, waarbij scheidende stellen makkelijk met je kunnen communiceren, vragen kunnen stellen en stukken uploaden en nakijken. Dit waarborgt de privacy en er is één duidelijk platform waarbij alle communicatie plaatsvindt. Beide toekomstige ex-partners zijn gelijktijdig steeds over alles op de hoogte. Dit voorkomt ruis en biedt snelheid. Ook zorg je voor een professionele uitstraling, stukken gaan immers niet via de mail heen en weer, maar worden via de klantomgeving geüpload, gedownload en ingezien.
- De stukken zijn opgesteld vanuit de praktijk. Ervaren mediators hebben vanuit de praktijk ons input gegeven over het hele mediationproces en dit is geïntegreerd in Mediationportaal. Dit houdt in dat zowel mediators ermee kunnen werken als dat klanten ermee uit de voeten kunnen.
- De stukken zijn juridisch kloppend en een advocaat heeft alles nagekeken.
- Je houdt overzicht. Je kunt zien met wie je waar in het mediation proces bent en of stukken al aangeleverd zijn of niet en wat de status is in het mediationproces.
Wij bieden met Mediationportaal een totaaloplossing door de automatisering van die mediationprocessen die geautomatiseerd kunnen worden. Dit bespaart je tijd, geeft een duidelijke communicatie met de scheidende stellen en zorgt voor een eigentijdse en professionele uitstraling.
